Kenapa Ibu Bapa Perlu Risau Bila Anak Tak Selera Makan?

03:11




Dulu saya terfikir jugak, kenapa nak risau sangat anak tak lalu makan. Ada ke saya fikir anak saya diet haha...

Macam saya dulu, memang kurus kering masa kecik. Saya tak dok diam. Panjat pokok lah, terjun sungai, main basikal, teng teng, lompat galah, rounders, tuju kasut, lastik, macam-macam lagilah. Apa jer yang saya tak buat. Memang hyper sangat.

Tapi dulu tak macam sekarang, sekarang salah sikit penyakit senang datang. Kena jaga betul-betul. Betul ke macam tu?


Kenapa ibu bapa perlu risau bila anak tak selera makan?


1)  Melambatkan kecergasan otak

Anak akan lambat belajar sesuatu dan kurang bagi respon kepada persekitaran. Dunia yang sedang maju ini memerlukan anak-anak belajar dengan cepat. Jangan biarkan anak-anak kita tercangak-cangak tak paham dan blur semasa belajar.


2) Membantu pertumbuhan fizikal

Protein ini sangat penting untuk membina otot dan kalsium pula untuk tulang dan gigi. Kalau tak makan, macam mana anak kita nak membesar dengan betul. Betul tak?

Mestilah kita nak tengok dia membesar seiring dengan umur dia kan. 


3) Mudah dijangkiti penyakit dan virus.

Bila badan tak cukup za, sistem imun badan pun mulalah terjejas. Tak boleh tersalah sikit mulalah demam, mulalah selsema. Nak-nak anak yang 8 jam duduk di rumah pengasuh atau taska. Dengan ramai budak-budak macam tu, tak de nya pengasuh nak jaga betul-betul. Kalau berjangkit nasiblah.



Dalam soal ini, jika seorang anak itu bergatung sepenuhnya pada susu ibu tak mengapalah jugak, ini susu formula. Banyak masalah akan timbul bila minum susu formula ni.


TESTIMONI OMEGA GUARD




Jom layan video dulu:






Untuk meningkatkan selera makan anak, saya syorkan MEAL SHAKE SHAKLEE dan VITA-LEA FOR CHILDREN.




Jom atasi masalah anak tak selera makan dengan MEAL SHAKE dan Vita-lea.


Hubungi saya:

Haniza
0135131481
ID: 1065866

You Might Also Like

0 comments