Kisah Aku Dan Sukan Jangan Dipisahkan...

17:04


Saya dulu ahli sukan.

Percaya tak? mesti korang tak percaya sebab badan saya sekarang bulat sikit. Badan yang bulat ni terjadi selepas anak saya yang kedua lahir.

masa zaman sekolah dan terus ke universiti, saya suka main sukan dan aktiviti lasak. lagi-lagi dekat Univerisiti Malaysia Terengganu.

Saya masuk macam-macam sukan, seperti hoki. Hoki lawan antara universiti (MASUM). Masuk jugak Kelab Rakan Muda. Dan pernah pegang jawatan besar dalam kelab tu. Masuk aktiviti kayak dekat tasik kenyir. best sangat. nak-nak berkayak time ribut haha... beralun-alun di pukul ombak.

Bila saya bersukan, saya jarang sangat nak panaskan badan. malas,

semasa saya di tahun 2, saya kerap sertai aktiviti anjuran kelab rakan muda universiti. saya tak ingat tu program apa, tapi ada sukan yang perlu berlari sentiasa. lepas berlari, kena masuk air untuk berkayak pula.

lepas tu kembali berlari. semasa saya lari tu, saya tak tahu pun yang kaki saya terkehel. sepatutnya kaki saya pijak semua, tapi sebelah lagi tak pijak semua.



ha... jadi macam ni masa dalam kasut.

bila saya balik kolej kediaman, baru saya sedar yang kaki saya dah terseliuh. Lepas mandi sakitnya teramat sangat!

Esokkan pergi ke jabatan perubatan. kena ambik ubat apa-apa jugak sebab saya langsung tak boleh jalan. Dan dorang bagi saya tongkat.

saya berkeras nak ke kelas jugak, sebab subjek tu best. haha... so jalanlah pakai tongkat. sampai kelas kawan-kawan sibuklah buka mulut tanya. ada saya dengar, dorang cakap jatuh motor... adehhh bukanlah... 

bila orang serbu segala pertanyaan dengan muka simpati, saya pon terpaksalah menangis sabor jela haha...

lepas kejadian tu... saya mula rasa sakit bahagian saraf. dari bawah kaki sampai ke pinggang. saya jugak tak boleh berjalan lama. di sebabkan saya tak boleh nak berjalan terlalu lama, saya bawak basikal saya ke kampus.

jadi kayuh basikal sambil duduk mengurangkan radang saraf saya.

sampai habis belajar, sakit saraf saya tak hilang. dan akan menyerang tak tentu masa, sampailah semasa saya sudah bekerja, saya di serang sakit saraf lagi apabila saya terjatuh akibat terpijak lantai yang licin. 

kadang tu saya rasa kaki belah kiri saya ni macam lemah sangat. 

saya terpaksa mc selama 2 minggu akibat radang tu. tak boleh berdiri betul dan sangat menyiksakan...
saya tak pergi pun check dekat pakar. haha no point pon. entah.. takde jawapan kenapa saya tak pergi. 

lepas berkahwin,, dan dapat anak yang kedua, sakit pinggang, punggung dan betis macam berais mula menyerang kembali. masa tu Allah sahaja yang tahu sebab saya langsung tak boleh buat apa. menyusukan anak pun sakit...

sakit di punggung, pinggang, lengan dan betis di sebabkan oleh sejarah lampau dan sebab saya tak tidur dengan betul. sebab anak saya menyusu one side sahaja.

saya pergi klinik. dorang cucuk kat bontot. tapi balik sakit balik. makan ubat tapi sakit balik..

masa tu produk shaklee yang ada cuma ostematrix, omega dan esp sahaja. consume tu sahaja sebab ubat lepas makan jadi sakit balik. saya consume ostematrix , omga dan esp setiap hari. 

Akhirnya... sembuh sampai sekarang. saya sembuh dari sakit kaki, sakit pinggang, tangan dan betis saya dah tak selalu mengeras. 


sampai sekarang saya ambik omega, ostematrix dan esp. tanpa stop. setiap hari ambik... sebab saya tak nak sakit saya berulang. yang berlalu biarlah berlalu. saya tak nak ingat lagi. seksanya sakit tu hanya Allah yang tahu. 


tapi sampai sekarang, saya berjaga-jaga jugak...


tapi lagi... beza sangat dulu dan sekarang. kalau dulu saya nak dukung anak pun boleh sebab sakit tangan dan pinggang. tapi sejak saya mula consume 3 produk ni setiap hari, dukung adik dan abang pun saya tak sakit tangan dan pinggang.


korang ada masalah macam saya?? kalau ada cubalah ketiga-tiga produk shaklee ni. Insyaallah....

dapatkan segera dengan saya.

Pengedar Shaklee Anda,
Haniza
0135131481




You Might Also Like

1 comments