HB dan BP Cantik Selepas Consume Vitamin Untuk Ibu Hamil

12:14


Bezanya mengandung masa anak pertama dan kedua....




3 tahun yang lepas, masih ingat lagi ingatan ni. Dan masih segar lagi. Setiap 2 minggu kena pergi checkup sebab hb saya rendah.

saya amal jugak makan kerang, bayam, ikan bilis dan jambu batu. Yang ni memang saya amalkan. Kalau nak pergi checkup mesti makan malam tu.


Tapi, kadang-kadang menjadi, kadang tak menjadi.


Orang kata kalau darah gemuruh pun boleh jadi hb rendah. Punyalah takut nak cucuk dengan jarum yang macam spring tu haha...


Pengalaman hamil dengan set hamil shaklee


Masa mengandung kali kedua, saya langsung tak makan obimin dan vitamin KK. yang saya consume ialah set hamil shaklee sahaja.


Sejak saya consume tu, badan rasa lain macam bertenaganya.

  • Badan tak de lah lembik terus dan masih bertenaga sampai ke malam. Kadang-kadang berjaga juga pagi-pagi menyusukan anak pertama. Tapi still badan bertenaga bila bangun pagi.

  • Siap meyusukan anak pertama. Orang lama cakap bila tengah mengandung tak boleh nak menyusu lagi kan?? Tapi saya okay jer masih susukan anak pertama. Dan menyusu sampai 1 tahun 5 bulan. Dia berhenti tu sebab tak nak menyusu dengan adik. Tak nak tandem. hehe...

  • HB saya cantik. walaupun saya memang takut nak kena cucuk. tapi masih cantik dan normal. tak yah pergi klinik 2 minggu sekali.

  • Kena minum air gula. Yup! yang ni memang wajib. sebab doktor nak cek paras gula dalam darah kita. tapi saya lepas! hehe gula dalam badan pon terkawal masa mengandung. Hepi lah!!

  • Berat naik cantik. dan terkawal lah dari dulu. hehe... 

  • Alahan pun saya kurang! Alahan macam mual, muntah dan loya pon tak de.. ade nye masa hari pertama tahu mengandung jer... 

  • Rahim kuat! saya jatuh bilik air sekali, jatuh tersadung kat ruang tamu sekali tapi Rahim kuat. Alhamdulillah.... tak de bleeding dan tak de masalah pun lepas tu. Bersyukur sangat!

  • Badan saya lebih cergas dan bertenaga dari staff saya. Bayangkan orang mengandung panjat tinggi-tinggi dan lebih kuat dari orang yang tak mengadung. Saya turun naik tingkat 3, 2 3 kali kat opis tapi masih bertenaga dan kuat sampai ke petang.

  • Kaki tak kejang atau cramp sepanjang malam... kalau tak mesti nak tendang orang sebelah sebab kaki kejang haha.. pinggang dan badan pun tak lenguh-lenguh sepanjang mengandung. memanglah saya heppi!



Masa mengandung ni, ibu-ibu kenalah jaga diri. Kena cukup nutrisi dalam badan, barulah kita punya badan fit dan boleh bekalkan nutrisi yang baik untuk anak dalam kandungan. 

Susu memang kena minum. wajib minum. tapi kalau tak boleh nak minum, bolehlah ambik suplement ostemarix yang lebih dari kalsium tu.


Pengambilan Nutrisi yang lengkap sepanjang tempoh kehamilan adalah kunci utama kepada:

  • Perkembangan otak dan minda bayi yang sempurna
  • Perkembangan bayi yang sihat
  • Mencegah dari jaundise
  • Perkembangan fizikal bayi


Supplement yang boleh diamalkan sepanjang tempoh kehamilan ialah:


1. Vita-lea @ Iron Formula


  • Vitalea ni MULTIVITAMIN....
  • Membantu ibu menambah zat besi kerana kebiasaannya ibu mengandung kekurangan zat besi. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan ibu mudah pitam, lesu, kurang daya ingatan dan kurang konsentrasi
  • Membantu menaikkan hb 


2. Sustained Release Vitamin C Plus

  • Sebagai antioksidan
  • membantu meningkatkan sistem imun badan ibu dan bayi dalam kandungan
  • Menjadikan kulit ibu dan bayi dalam kandungan menjadi cantik
  • Membantu penyerapan iron. Kalau tak cukup vitamin C, makanlah sekapal iron sekali pun takkan diserap oleh badan


3. B-Complex @ folic asid


  • Lengkap dengan 8 kumpulan vitamin B yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan lebih bertenaga, otak lebih fokus, menstabilkan emosi dan wajah berseri-seri.


4. Ostematrix


  • Bayi menyerap kalsium kita hampir 90%. Kalau ibu tak ganti semula kalsium yang diserap oleh bayi ibu mungkin akan mengalami masalah berkaitan dengan tulang.
  • Jika kekurangan kalsium, ibu mungkin akan mengalami masalah osteoporosis, mudah mendapat sakit pinggang, kebas pada kaki, simpul biawak, mudah letih dan lesu. Muka makin menampakkan garisan kedut dan tua.
  • Bila amalkan mengambil ostematrix...ibu akan terselamat dari sakit pinggang, sakt gusi dan gigi, kejang kaki dan lenguh-lenguh badan.
  • tak sembelit semasa mengandung


5. ESP 


  • Memberikan tenaga berkekalan. boleh tahan selama berjam-jam
  • Membantu untuk memperoleh kesan yang optimum untuk pengambilan vitamin-vitamin lain
  • Kulit juga menjadi lebih licin, gebu dan anjal insyaallah
  • Kulit bayi pun cantik juga nanti

6. OMEGA GUARD

  • Membantu perkembangan minda bayi supaya lebih aktif, dan cepat belajar
  • omega ni boleh di ambil semasa trimister kedua dan ketiga











Untuk maklumat lanjut berkaitan dengan set mengandung ni... bolehlah hubungi saya


Haniza
0135131481






You Might Also Like

0 comments